Tuesday, June 28, 2011

APA ITU UJIAN??

BMM 3103
20 JUN 2011
TN HJ ALIAS BIN SIDEK
(BILIK SERBAGUNA PUSAT SUMBER IPG KAMDA)

Apa Itu Ujian??

Ujian bermaksud bahan yang tertulis atau tercetak atau terakam yang telah dibentuk oleh guru untuk menguji kemahiran bahasa. sebagai contoh:
-Ujian Kloz untuk menguji kefahaman membaca seperti memberi petikan dan soalan.
-Ujian Imlak pula menguji kemahiran mendengar dengan mencatat isi penting daripada apa yang didengar.
Ujian merujuk alat yang digunakan untuk mengukur ' penguasaan' pelajar dalam sesuatu perkara.

PENGUJIAN
-Merujuk proses sesuatu kemahiran bahasa itu diuji atau merujuk kepada proses atau situasi sesuatu alat ujian yang sedang ditadbirkan oleh guru terhadap pelajar.
-Prosedur yang sistematik bagi mengukur sampel tingkah laku atau perubahan seseorag pelajar dengan menggunakan set instrumen.
-Menurut Ronbach 1970, ujian ialah satu prosedur sistematik untuk memerhati tingkah laku dan menjelaskan dengan satu sistem yang berkategori.

Tujuan Pengujian:
  • menjelaskan tahap berapa baiknya prestasi pelajar yang diuji
  • guru dapat mengetahui sama ada pelajar telah menguasai pengetahuan, kemahiran atau sikap yang ingin disampaikan oleh guru.
PENGUKURAN

-Proses memperuntukkan nombor kepada sesuatu secara kuantitatif. contohnya dengan memberi nilai berat kepada timbangan, memberi jumlah suhu badan, jumlah markat pelajar.  (Mokhtar Ismail, 2009, p:22)
-Satu proses untuk mendapatkan penjelasan secara numerik (angka) tentang sebanyak mana pelajar mempunyai ciri yang diukur dengan menggunakan alat tertentu.
-Pengukuran ialah satu proses menentukan sejauh mana seseorang individu memiliki ciri-ciri tertentu.

PENGUKURAN DALAM PENDIDIKAN
-Proses pengumpulan maklumat dan merumuskannya mengikut satu sistem skor untuk menunjukkan letaknya perkara yang diukur itu dalam satu skala yang ditentukan.

CIRI-CIRI PENGUKURAN
  • boleh dibuat tanpa menggunakan alat pengujian
  • mendpatkan ukuran dengan menggunakan kaedah (pengujian ialah salah satu kaedahnya)
  • pengukuran tidak bersifat mutlak
  • hasil pengukuran diwakilkan dengan sesuatu angka
 PENTAKSIRAN

-Proses mendapatkan maklumat dan seterusnya membuat penghakiman dan pertimbangan tentang sesuatu proses pendidikan.
-Dalam konteks pendidikan, pentaksiran merupakan satu proses yang merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menginterprestasi maklumat.
-Pentaksiran juga merupakan satu proses untuk mendapatkan gambaran tentang prestasi pembelajaran seseorang.
-Pentaksiran merupakan sebahagian daripada proses pembeljaran, merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menterjemah maklumat tentang pembelajaran (LPM 2008)
-Hasil pentaksiran dinyatakan dalam bentuk skor.

PENILAIAN

-Menurut Stufflebeam (1971), Thorndike & Hagen (1977), Kubiszyn & Borich (1996), penilaian merupakan proses mengenalpasti, memperoleh dan mentafsir maklumat yang berguna bagi pertimbangan pilihan-pilihan keputusan berdasarkan kepada sesuatu objektif pendidikan.

PROSEDUR PENILAIAN

  1. Persediaan ujiian
  2. Pentadbiran ujian
  3. Pemerikasaan jawapan ujian
  4. Analisis ukuran
  5. Interprestasi dan tindakan susulan

1 comment: